آیا تا به حال شده که با  طراحان گرافیک بحث کنید و آن‌ها به شما وعده یک طراحی فوق العاده  برای طراحی سایت بدهند اما در نهایت یک افتضاح بزرگ برای شما به بار بیاورند؟

حتی اگر شما یک متخصص نباشید باز هم می‌توانید فرق بین بد و خوب را تشخیص دهید. همچنین می‌توانید خوب تشخیص دهید که چه وقت مورد سواستفاده قرار گرفته‌اید.

شاید با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنایی نداشته باشید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد

زمانی که انتظار داشتید وبسایتتان، در فضای آنلاین، شما را به موفقیت برساند اما در نهایت چیزی که به دست آورده‌اید حتی ارزش پیکسل‌های مورد استفاده برای نمایشش را نداشته است. بدتر از همه این است که باید از اول شروع کنید در حالی که ماه‌ها از زمان و مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست داده‌اید و به اعتبار کاری خود لطمه زده‌اید و کلی هم دردسر به خاطر آن تحمل کرده‌اید و در این شرایط باید همه چیز را از ابتدا شروع کنید.

این وضعیت در واقع به وحشتناکی یک کابوس است که دوست نداریم دوباره برایمان تکرار شود در ادامه تعدادی از رازهایی که طراحان گرافیک وبسایت‌ها به شما نمی‌گویند را برای‌تان بازگو می‌کنیم. رازهایی که دانستن آنها باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما می‌شود.

راز شماره 1: زیبایی همیشه به کار نمی‌آید

شما دوست دارید که وبسایتتان عالی به نظر برسد و جلوه‌های بصری زیبا برای بیننده ایجاد نماید اما ظاهر زیبا همیشه فروش بالا برای شما به همراه ندارد. در حالی‌ که راهنمایی کاربران ممکن است بتواند این‌کار را انجام دهد.

وبسایت شما باید کار یک راهنما را انجام دهد و تجارت شما را به بازدید کنندگان بشناساند و به آنها خوش‌آمدگویی کند و قسمت‌های مختلف را به آنها معرفی کرده و تمامی موارد مورد علاقه آنها را قبل از این‌که سایت را ترک کنند، به آنها ارائه دهد. درست مانند یک راهنما، وبسایت باید بتواند راهنمایی درست برای رساندن بازدیدکنندگان به نقطه مورد علاقه‌شان و همچنین جایی که شما علاقه دارید بروند را ارائه دهد.

آیا بد است که وبسایت زیبایی داشته باشید؟

نه من ابدا چنین ادعایی نکردم. اگر شما بتوانید وب سایتی داشته باشید که هم زیبا باشد و هم نتایج مطلوب را به دست آورد بسیار عالی است، اما اگر شما مجبور شوید بین این دو یکی را برگزینید، بهتر است که به دنبال نتایج مطلوب باشید. بردن جوایز در زمینه طراحی خیلی خوب است ولی با آنها نمی‌توان صورتحساب‌ها را پرداخت کرد و این مشکلی است که طراحان گرافیک آن را حل نمی‌کنند.

راز شماره 2: شما به بازطراحی نیازی ندارید

فرض کنید که در موقعیتی قرار گرفته‌اید که بخواهید برای جنس مخالف جذاب‌تر به نظر برسید. در این حال اگر از یک آرایشگر کمک بخواهید یک مدل موی جدید را پیشنهاد می‌کند و پیشنهاد یک گریمور یک قیافه جدید است و اگر از مربی موفقیت سوال کنید… خودتان باقی ماجرا را می‌دانید. بنابراین اگر از طراحان گرافیک  بخواهید سایت شما را ارتقا دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ دقیقا درست فکر کرده‌اید. یک طراحی جدید انتظاری شما را می‌کشد.

به خاطر داشته باشید که طراحی سایت شما بخشی از  تصویری بزرگ‌تر است. اگر پیام شما اشتباه باشد یا به یک بازبینی کپی رایت نیاز داشته باشد چه؟ اگر برند تجاری شما در مسیر اشتباهی قدم بردارد چه؟ یا اگر استراتژی تجاری شما نقطه ضعف‌هایی داشته باشد چه. یا اگر مشکلاتی در ارتباط با تولیدات و سرویس‌های خود داشته باشید؟

در این شرایط نمی‌توانید از پس هزینه مشاوره با 12 متخصص برآید چون بعد از آن نیاز دارید تمام اجزای تجارت خود را بازبینی نمایید. به جای آن از یک مشاور ارشد کمک بخواهید که زمینه‌های مختلفی از وبسایت شما را بررسی کرده و نقاط مشکل دار را مشخص نمایند.

این دسته از متخصصان تمامی مراحل اجرا را می‌شناسند و می‌دانند هر یک از آنها چطور کار می‌کنند و چه نقشی در معادله کلی بازی دارند. در این شرایط ممکن است بدانید طراحان گرافیک سایت شما هیچ نقصی ندارند و برای مثال تنها با تغییر روش بازاریابی مشکل شما حل می‌شود. به همین راحتی!

راز شماره 3: لازم نیست هزینه زیادی کنید

طراحان گرافیک و دیگر ارگان‌های خدمات رسان به سایت شما همیشه  می‌گویند شما متناسب با هزینه‌ای که پرداخت می‌‌کنید خدمات به دست می‌آورید. گاهی هم این مطلب درست است، اما قطعا درست نیست که شما تمام پس‌انداز زندگی خود را برای طراحان گرافیک سایت خود در ازای طرحی خوب هزینه کنید. طراحان گرافیک زیادی وجود دارند که ممکن است بخواهند از غفلت شما استفاده کرده و به نفع خود هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کنند.

برای این کار ممکن است سعی کنند شما را با اصطلاحات فنی و برنامه نویسی عجیب و غریب گول بزنند. در این شرایط تسلیم نشوید و محدوده بودجه خود را مشخص کرده و طراحانی بیابید که بتوانند با همین بودجه برای شما کار کنند و بتوانند با سبکی که شما برای سایت تجاری خود مدنظر دارید کنار بیایند.

سایت‌های مشابه را ببینید و طراحان گرافیک آنها را پیدا کنید. نظرات افراد را راجع به طراحی آنها بخوانید به این ترتیب می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید.

راز شماره 4: نگهداری از وبسایت هزینه بالایی ندارد

بسیاری از صاحبان سایت‌ها در این مورد سرشان کلاه می‌رود. به دلیل اینکه در طراحی گرافیک و توسعه سایت معمولا یکبار برای همیشه هزینه می‌شود بعضی طراحان گرافیک به شکلی غیر اخلاقی سعی دارند به روش‌های مختلف هر ماه هزینه‌هایی را به مشتریان تحمیل کنند.

هزینه‌های زیادی مثلا برای سرویس میزبانی وب که معمولا غیرضروری است. در حالی که شما این روزها حداکثر نیازمند پرداخت 5 دلار در ماه برای این کارید. پس چرا هزینه بیشتری پرداخت کنید؟ یا مثلا هزینه نگهداری برای انجام بروزرسانی‌هایی که هر از گاهی انجام می‌شود.

وقتی افرادی هزینه زیادی برای نگهداری سایت از شما طلب می‌کنند از آنها بخواهید که بابت چه مواردی این هزینه‌ها را طلب می‌کنند و با انجام یک جستجو در گوگل می‌توانید بفهمید که سرویس‌های ارائه شده آنها چقدر ساده و کم هزینه است. به هر حال اگر تمایلی ندارید خودتان نگهداری از سایتتان را بر عهده بگیرید آن را به کسی بسپارید که برای انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده شما را متحمل هزینه‌های کلان نکنند.

راز شماره 5: نیازی نیست که کاملا منحصر به فرد باشید

درست است که این روزها برای موفق بودن باید متمایز بود متفاوت به نظر رسید. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بعضی طراحان گرافیک در این کار بسیار زیاده روی می‌کنند و سایتی آنچنان متمایز برای شما طراحی می‌کنند که تمام قواعد جاری را به شکل ناخوشایندی زیر پا می‌گذارد و سایت عجیب و غریب شما تبدیل به تجربه گیج کننده‌ای برای بازدید کنندگان می‌شود.

طراحان گرافیک سایت باید سایت را به گونه‌ای طراحی کنند که با قواعد و استانداردهای کاربردی وب هم‌خوانی داشته باشد زیرا این قواعد چگونگی گشت و گذار ساده و سریع در سایت را مشخص می‌کنند. در صورت تخطی از این قواعد بازدیدکنندگان را گیج خواهید کرد. برای مثال همه کاربران می‌دانند که بخش RSS و یا درخواست ارسال ایمیل در قسمت بالا و راست سایت، لوگوها معمولا در بالا و سمت چپ و نوارهای گشت و گذار زیر قسمت‌های header سایت، قرار می‌گیرند.

اگر از پایبندی به این قواعد اجتناب کنید، تجربه راه رفتن در یک دنیای بیگانه را برای بازدیدکنندگان رقم خواهید زد که در آن هیچ چیز سر جای خودش نیست و یا سمت و سوی درستی نداشته و گیج کننده است. در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؟ بازدیدکنندگان سایت آن را ترک می‌کنند و سایت شما به دلیل منحصر به فرد بودن مهجور و ناکارآمد می‌شود.

راز شماره 6: برندسازی مهارتی ویژه است و همه طراحان گرافیک این مهارت را ندارند

همه طراحان گرافیک دارای مهارت ایجاد هویت‌های برندگونه نیستند. ممکن است طراحان گرافیک ماهری باشند و بتوانند هویت برند شما را انعکاس دهند اما اگر اطلاعات حیاتی به صورت کامل به آنها منتقل نشده باشد آنها فرضیات خود را به کار خواهند گرفت.

مثلا اینکه بازار هدف شما چیست و چه چیزی برای مشتریان شما جذاب به نظر می‌رسد و یا اینکه ارزش‌های تجاری و پیام‌های بازاریابی شما چیست. آن‌ها فرضیاتی راجع به این مفهوم و همچنین شخصیت مشتریانی که با شما کار می‌کنند و یا از شما خرید می‌کند خواهد داشت.

به همین دلیل بهتر است قبل از سپردن کار به یک طراح سایت با یک کارشناس برندسازی مشورت کنید که بتواند هویت برندی شما را تعریف و به طراحان گرافیک شما منتقل نماید و یا از ابتدا با طراحان گرافیکی وارد کارشوید که آشنا به برندسازی باشند و بتوانند سایتی طراحی کنند که بتواند هویت برندی شما را منتقل نماید. در غیر این موارد شما افراد نامناسبی را به کار گرفته‌اید و پول خود را به هدر داده‌اید.

راز شماره 7: طراحی فقط فتوشاپ نیست به روانشناسی هم نیاز دارد

طراحی سایت خوب، فقط داشتن یک طراحی با ظاهر زیبا با محتویات مجذوب کننده نیست. راز اصلی در روانشناسی و رفتارشناسی کاربران است.

طراحان گرافیک خوب باید روانشناسی رنگ‌ها را بداند و ارتباطی را که افراد با سایه روشن‌ها و تن رنگ‌ها برقرار می‌کنند بشناسد. باید بداند چه تصاویری برای افراد جذاب است و چه دسته افرادی مجذوب این تصاویر می‌شوند و چه چیزهایی بیشتر توجه آنها را جلب می‌کند. باید به خوبی بداند که در ذهن افراد وقتی که از سایت‌ها و از جمله سایت شما بازدید می‌کنند چه می‌گذرد؟

باید تصمیم بگیرد که منحنی‌های صاف بهتر هستند یا دایره‌های متحدالمرکز یا رنگ آبی IBM یا قرمز تیره؟ چه چیزهایی افرادی را به سمت راست و چه چیزی به سمت چپ متمایل می‌کند؟ یا اینکه سایت کاربران را در چه وضعیت احساسی قرار می‌دهد. اینکه آیا طراحی باید مدرن و ساده ، رنگارنگ و شلوغ و یا ساده و آرامبخش باشد؟

طراحان گرافیک خوب همه این موارد و بسیاری چیزهای دیگر را می‌دانند. آنها به خوبی واقف‌اند که باید بتوانند روی وضعیت روانی ذهن بازدید کنندگان و تصویر دریافتی آنها از تجارت شما، اثر بگذارند. هر چقدر که بیشتر بتوانند راجع به رفتار افراد و چگونگی عملکرد و واکنش آنها نسبت به المان‌های مختلف بدانند، بهتر می‌توانند استراتژی‌های موثر در سایت شما پیاده سازی نمایند. طراحی را اجرا کنند که توجه‌ها را جلب نموده و آن‌ها را علاقمند نماید و در نهایت منجر به افزایش فروش ما شود.